Rektors tale 17. mai 1972

Kjære elever, lærere og foreldre!
Vi er samlet her idag for å feire Norges nasjonaldag.

flickr:3478530081

Jeg er en svært stolt rektor som står her, og jeg er stolt over å være rektor på en så flott skole som Maurskogen Sentralskole. Så langt i år har vi opplevd mye sammen og vi har fått til masse som gjør at jeg kan gå med hevet hode som rektor på denne skolen. Vi har hatt flere vellykkede prosjekter som både elever og lærere har hatt stor glede av!

I vårt fantastiske land, Norge, har vi det godt! Krigen er over og vi faller på plass som nasjon. På politisk plan foregår det mye. Og hvor vidt de noen gang kommer til enighet er uvisst. Men vi er kommet langt i Norge når staten har opphevet loven mot samboerskap. Det er et steg mot alle menneskers frihet til å velge selv hvordan vi vil leve våre liv.
Spørsmålet om Norge skal innlemmes i EF er ikke avgjort, men det vil tiden vise når valget skal foregå senere dette året!

Som nordmenn kan vi være stolte over våre landsmenn som har gjort en formidabel innsats i OL i Sapparo i år. Det ble hele 12 medaljer til Norge! To gull, det er fantastisk at moderlandet Norge viser seg så sterkt i idretten, og jeg håper at denne gode trenden vil vedvare i mange, mange år framover!

I Norge har vi det trygt, men ute i verden foregår det krigshandlinger flere steder. Vietnamkrigen påvirker hele verden og måtte de øverste makter beskytte de uskyldige menneskene som er ofre for to stormakters kamp. La oss som gode verdensborgere støtte hverandre, ta vare på hverandre og gjøre vårt ypperste for å motarbeide slike forferdelige krigshandlinger. Måtte krigen ende og roen senke seg over hele verden.

Dette må vi bidra med ved å være solidariske og gode medmennesker og bekjempe urett på alle mulige måter.

Gratulere med dagen barn og voksne, gratulerer med dagen Norge!
Tre ganger tre hurra for moderlandet Norge!