Ruths Interesser

På torsdagskveldene har jentegjengen syklubb. Da koser de seg med en god kopp kaffe, rykende fersk kringle (eplekake når eplene fra treet i hagen er modnet) og strikking eller hekling. Ullsokker er Ruths spesialitet, men hun er heller ikke redd for å hekle et sengeteppe eller strikke selbuvotter i moteriktige farger. Samtaleemnene dreier seg ofte om de ferskeste nyhetene fra siste nummer av "Norsk Ukeblad", og utenlandskjendisen Liv Ullmann sin nye film er heftig debattert. De er også glad i å sladre om naboene i Maurskog.

Ruth er sterkt engasjert og leder i det lokale avholdsforbundet. Hun bruker å ta seg tid til å komme på skolen for å prate om farene ved rusmisbruk. Hun er derfor flau over Steinars forhold til rusmidler, og svært lite fornøyd med at brennevin ble tillatt fra 1. januar. Ruth liker ikke å snakke om hvorfor hun har mye i mot alkohol, så grunnen til motstanden er ikke helt klar.

Ruth liker å pynte seg med fargerike klær og store smykker. Utenfor huset går hun gjerne i pene sko og fine kåper. Hun er også glad i å lese og høre på musikk. På den nye LP-spilleren er ofte Alf Prøysens viser å høre i stua.