Vera Villig

Vera Villig er den lokale puben i Maurskog. Puben er lagd i tømmer, har bare en etasje, og siden den ligger litt avsides kan den være vanskelig å få øye på for folk som ikke vet at den er der. På grunn av dette er det lite fremmedfolk å se på puben, og andelen av lokale helter er stor. Selv om puben bærer preg av å ha vært i drift i årevis og kan virke en smule nedslitt, er aktiviteten her stor. Unge og gamle samles titt og stadig til en liten tørsteslukker etter jobb eller skole, og i helgene er det som regel et yrende liv. Det har vært spekulert i om populasjonen i Maurskog hadde vært like høy om det ikke hadde vært for Vera Villig.

Selv om puben ikke har kleskode og ikke er så fryktelig nøye på aldersgrenser (noen skal angivelig har hørt en av de tidligere eierne si: har du bart, er du gammel nok. Har du pupper, blir du båret inn.), er Vera Villig et veldrevent sted. Fra tid til annen har de også matservering på puben, i form av hamburgere, pizza eller pølser. På lønningsdagen (eller trygdeutbetalingsdagen) hender det at stamgjestene bestiller en kombinasjon av alle tre. Selv om det er poplulært når Vera Villig serverer mat, må de på grunn av Mattilsynets kritiske blikk stenge ned kjøkkenet fra tid til annen.

Vera Villig har også fra tid til annen underholdning. For ikke lenge siden stod Mammas Kjøttkaker på scenen, til vill jubel fra både publikum og ansatte. Og bandet selv.